איך לבחור קלחת? | מה זה קלחת?

כבר מימי התנך, היה כלי הקלחת בשימוש אצל בני האדם, בו בישלו תבשילים ומאכלים עשירים וממלאים בבשר. למי שלא מכיר, מדובר בכלי בישול עגול ועמוד, שמתאים לבישול מאכלים שונים ולמטרות שונות. ולא, לא מדובר בסיר.

הקלחת, לעומת הסיר הרגיל שכולנו מכירים, הינה בעלת ידית אחת ארוכה מאוד, ויכולה להיות מצופה אמייל, נירוסטה או פלדת אל חלד. בשפת הקלחת ישנה פיה, אשר בעזרתה ניתן למזוג את התבשיל בקלות אל תוך הצלחות. ממש כמו סיר פינג'אן גדול אפשר להגיד, ועל כן, ניתן לבצע בה שימושים רבים בבישול בטבע. כמו למשל פויקה, בישול על מדורה ועוד.

כיום, הקלחת המודרנית מותאמת לבישול ביתי במטבח של מרקים, צירי עוף או ירקות, סוגי פסטה, קלחי תירס ועוד. הקלחת מגיעה במגוון רחב של גדלים, ובתוספת מכסים (שבעבר לא היו לקלחת), אשר באמצועתם ניתן להגיע לתוצאות בישול מרהיבות, מהירות, מרוכזות וכן בטמפרטורות גבוהות במיוחד.

אם כן, כמו כל כלי מטבח שקיים אצלנו במגירה, גם קלחת צריך לדעת כיצד לקנות, וכיצד לבחור את הקלחת הטובה ביותר אשר תוכל לספק לנו את התוצאות הטובות (והטעימות) ביותר. תחילה, נזכיר כי ניתן לרכוש קלחת במארזים של מספר קלחות, השונות זו מזו בנפחן או בגודלן. אם אתם מרבים לבשל ואף אוהבים זאת, מומלץ לקנות סט כזה.

סירים
צורה של קלחת מסורתית

מלבד זאת, ישנם כמה פרטמטרים שתוכלו להעזר בהם על מנת לדעת כיצד לבחור קלחת:

  1. החומר ממנו עשויה הקלחת – קלחת איכותית עשויה על פי רוב מברזל יצוק, ובציפוי אמייל. ישנן קלות המצופות אפילו בשתי שכבות של אמייל, ובכך למעשה מסייעות בפיזור שווה של החום וגם שומרות עליו. כמו כן, גם קלחת העשויה מחומר הנירוסטה, בעלת תחתית עבה תוכל לספק אתכם ולענות על דרישותכם. כמובן שלכל קלחת מכסה תואם.
  2. ידית קלחת – מדובר באחד המרכיבים החשובים בבחירת קלחת. מומלץ לבחור קלחת בעלת ידית עבה במיוחד, העשויה ממתכת. ידית זו היא החזקה והעמידה ביותר.
  3. גודל – במידה והמטבח שלכם גדול ורחב ידיים, כמובן שמומלץ לרכוש קלחת גדולה במיוחד, אשר תתאים לבישול למספר רב של אנשים. במידה והמטבח שלכם קטן ואתם לא נוהגים לבשל כמויות גדולות, קלחת קטנה תספק את העבודה ותענה על הצרכים שלכם. תוכלו להכין באמצעותה מנות קטנות של אורז ואף רטבים מסוימים בכמויות מדויקות.

כמו כן, במידה ואתם מעוניינים לרכוש קלחת חדשה לביתכם, מומלץ לא להתפשר על האיכות. איכות ירודה של קלחת או של חומרי הגלם שלה, עלולה לגרום לאיכות ירודה של התבשילים והמזון שתבשלו בה. במקרה זה מומלץ להשקיע מאמצים ומשאבים ולרכוש קלחת אשר תחזיק לכם למשך זמן רב, ותיהיה עמידה בפני טמפרטורות קיצוניות ושימושים רבים. בתאבון!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *